Özel Hollanda adli tıp laboratuvarı, Tesla’nın sürüş verilerinin kodunu çözdüğünü söyledi
LONDRA, 21 Ekim (Reuters) – Hollanda hükümetinin adli tıp laboratuvarı Perşembe günü yaptığı açıklamada, elektrikli otomobil üreticisi Tesla Inc’in (TSLA.O) yakından korunan sürüş veri depolama sisteminin şifresini çözdüğünü ve ciddi kazaları araştırmak için kullanılabilecek çok sayıda bilgiyi ortaya çıkardığını söyledi.
Tesla otomobillerinin kazalara ilişkin verileri depoladığı zaten biliniyordu, ancak Hollanda Adli Tıp Enstitüsü (NFI), araştırmacıların daha önce farkında olduğundan çok daha fazla veri keşfettiğini söyledi.
NFI, şifresi çözülen verilerin Tesla araçlarının Autopilot olarak bilinen sürücü yardım sisteminin çalışması hakkında bilgi depoladığını gösterdiğini söyledi. Araçlar ayrıca hızı, gaz pedalı konumunu, direksiyon açısını ve fren kullanımını da kaydeder ve aracın nasıl kullanıldığına bağlı olarak bu veriler bir yıldan fazla saklanabilir.
NFI dijital araştırmacısı Francis Hoogendijk yaptığı açıklamada, “Bu veriler adli araştırmacılar ve trafik kazası analistleri için çok sayıda bilgi içeriyor ve ölümcül bir trafik kazası veya yaralanmalı bir kaza sonrasında cezai soruşturmaya yardımcı olabilir.” Dedi.
Tesla, yorum talebine hemen yanıt vermedi.
Hollanda laboratuvarı, Tesla’dan gelen verileri aramak yerine, Tesla araçlarında “nesnel olarak araştırmak için” mevcut olan “tersine mühendislik” veri günlüklerine (yazılımın bilgi çıkarmak için parçalandığı bir süreç) sahip olduğunu söyledi.
‘SORUMLU KİM?’
NFI, Otopilot kullanan bir Tesla sürücüsünün ve önünde aniden sert fren yapan bir arabanın karıştığı bir çarpışmayı araştırdı.
Soruşturma, Tesla sürücüsünün otomobilin kontrolünü yeniden başlatmak için bir uyarıya beklenen yanıt süresi içinde tepki verdiğini gösterdi, ancak çarpışma Tesla’nın yoğun trafikte diğer aracı çok yakından takip etmesi nedeniyle meydana geldi.
“Bu onu ilginç kılıyor, çünkü aşağıdaki mesafeden kim sorumlu: araba mı, sürücü mü?” dedi NFI araştırmacısı Aart Spek.
NFI, Tesla’nın teknolojisini diğer üreticilerden korumak ve sürücü gizliliğini korumak için kodlanmış sürüş verilerini şifrelediğini söyledi. Araç sahipleri, bir kaza durumunda kamera görüntüleri de dahil olmak üzere verilerini talep edebilir.
Bu yılın başlarında Tesla, otomobil üreticilerinin araç kameraları ve sensörleri tarafından toplanan bilgileri nasıl ele aldıkları konusunda artan bir incelemeye maruz kaldıkları için Çin’de otomobil verilerini yerel olarak depolamak için bir site kurduğunu söyledi.
ŞİFRELEME DAHA FAZLA VERİ VERDİ
NFI, Tesla’nın Hollanda makamlarından gelen veri taleplerine uyduğunu, ancak yararlı olabilecek birçok veriyi dışarıda bıraktığını tespit etti.
NFI’nin raporunda, “Ancak Tesla, belirli bir zaman dilimi için yalnızca belirli bir sinyal alt kümesi sağlarken, günlük dosyaları tüm kaydedilen sinyalleri içerir.” Dedi.
Hoogendijk, Tesla’nın kodunu çözerek, NFI’nin artık otomobil üreticisinin ne tür verileri ve ne kadar süreyle sakladığı hakkında daha fazla bilgi sahibi olduğunu ve daha ayrıntılı veri taleplerine izin verdiğini söyledi.
“Bilmediğin bir şeyi iddia edemezsin, bu yüzden başka nelerin saklandığını artık bilmemizde fayda var” dedi.
Hoogendijk, araştırmacıların ne kadar ve ne tür veri üreticilerinin ne kadar süreyle depoladıklarını bilmedikleri için, bunun diğer otomobil üreticileri için de geçerli olduğunu ekledi.
Laboratuvar, otomobillerden periyodik olarak yüklenen ve şirket tarafından ürün iyileştirmeleri veya arızaları gidermek için kullanılan verilere Tesla’nın uzaktan erişimi olduğunu söyledi.
NFI, Tesla modelleri S, Y, X ve toplu pazar Model 3’ten veri elde ettiğini ve sonuçları, diğer kaza analistlerinin kullanabilmesi için Avrupa Kaza Araştırmaları Derneği’nin bir konferansında paylaştığını söyledi.
Ağustos ayında, ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Tesla modellerini ve acil durum araçlarını içeren bir dizi kazanın ardından 765.000 ABD aracında Tesla’nın Otopilot sistemine resmi bir güvenlik soruşturması açtı.
Bugüne kadar NHTSA, gelişmiş sürücü destek sistemleri ve acil durum araçlarını kullanan Tesla araçlarının karıştığı 12 kaza tespit etti. NHTSA, olayların çoğunun hava karardıktan sonra gerçekleştiğini söyledi.
Metnin aslına ulaşmak için: